НачалоПопулярни загадки

Някои популярни видове загадки

Основният съвет, който бихме дали на стартиращите escape room разработчици, е да изпробват колкото се може повече стаи, преди да започнат своя бизнес. Идеите за загадки, които сме дали в този сайт, могат да бъдат изпълнени изключително лесно и евтино, но не трябва. Надяваме се тези идеи да бъдат доразвивани и използвани като вдъхновение за нови, още по-интересни загадки.

По-долу ще поместим някои популярни идеи за загадки в escape стаи, които в същото време са гъвкави и лесно могат да бъдат преработени - така че да придобият своя идентичност. Освен че са лесно приспособими за всяка една ескейп стая, тези загадки са идеални за стаи с по-нисък бюджет. Те са лесно изпълними и не изискват високи технологии, а в същото време могат да доведат до фантастични резултати ако стаите са с високо качество на декора и добро обслужване.



Скрити числа в постери и снимки


 
Тук снимката е примерна. Брой на количките: 2 червено, 6 бяло, 1 лилаво и 3 зелено. Комбинирайте количките със съвет: "Червено  Бяло  Лилаво  Зелено", което е равно на код  2613. Тази идея е невероятно гъвкава, тъй като може да служи както за интериор, така и за начин за скриване на числа, които се използват в някаква комбинация за заключване. Тя е и лесна за изпълнение - нуждаете се просто от едно изображение, което да бъде добре закрепено на стената. Това е изключително разпространена загадка, която изисква броене и свързване на едно задание с друго.



Скрито съобщение в шифър или код


 
Съобщението е под формата на някакъв странен код или шифър. Ако имате ключа, можете да го разшифровате. Персонализираните кодове и шифри са едни от най-често срещаните загадки в ескейп стаите, тъй като те са един чудесен начин да се включат играчите в темата. Морзовата азбука е втората най-популярна система - поради своята гъвкавост и обща разпознаваемост. Морзовото съобщение може да се изобразява чрез аудио-устройства и мигащи светлинни форми.  Други популярни кодове и шифри са: ASCII - Американски стандартен код за обмен на информация; Двоичната бройна система; Пигпен-шифъра, който заменя букви със символи; Сизър-шифъра, в който буквата се замества от цифрата, която отговаря на поредността й в азбуката и др.



Скрита информация в текст



Можете да скриете някакво съобщение в пасаж от текст, който отговаря на темата на стаята. Тази идея  също е доста гъвкава. Има страшно различни начини да бъде осъществена:


1.    Одебеляване или оцветяване на определени думи или букви в текстов пасаж.
2.  Играчите могат да ползват лист с дупки или друг вид шаблон – ако успеят да разпознаят предназначението му. Тези дупки отговарят на определени букви от текст. Когато се наложи листа върху текста, може да се прочетат определени думи.
3.    Конкретни думи в текста може да се отнасят до конкретни обекти из стаята, което дава на играчите възможност за определена селекция  или подредба.
4.    Определена буква или пасаж може да свети ако се натисне определен бутон.



Скрито съобщение в ултравиолетова светлина


 
Ултравиолетовата светлина може да разкрие скрито съобщение, написано на стената.  Това е един от най-често срещаните методи за изобразяване на скрити съобщения в първите escape стаи. Сега вече може да се счита за клише, но ползването на UV-светлина е толкова впечатляващо за новите играчи, че риска да имаме клише в стаята определено си струва. Ултравиолетовата светлина трябва по някакъв начин да бъде активирана, след което играчите могат да се запознаят със загадка или съобщение, които са написани с боя, която може да се вижда само на ултравиолетова светлина.



Скрити предмети на странни места

Тази книга със сигурност може да скрие някакви предмети. Не е необходимо да е на видно място, защото опитните играчи задължително ще преровят всяка книга в стаята. Другият вариант е да имате цяла библиотека с книги.

Скриването на ключови предмети на не толкова очевидни места със сигурност е най-често срещаната загадка в ескейп стаите. Най-често срещаните места са джобове на палта, книги, чекмеджета, кутии, зад картините и др. Стаи, в които има повече скрити предмети, ще принудят играчите да бъдат по-агресивни с реквизитите. Не трябва да се крият предмети на недостъпни места или на места, където има електрическо напрежение. Освен ако ...


Поставяне на предмети на трудно достъпни места.


 
...Освен ако достигането на тези предмети не е само по себе си куест. На горната снимка се вижда, че фотографът е изпуснал ключовете си от колата в шахтата и използва пръчка за да ги извади. Това е особено разпространено в ескейп стаите, особено в тези със затворническа тематика. Ключовете за килията обикновено не могат да бъдат достигнати и играчите са принудени да използват различни дълги предмети, магнити или връв, за да ги „уловят“. Някои стаи са развили този вид загадки в отборни загадки – ползвайки огледала, единия играч ползва очите си и навигира другия играч, който се опитва да улови предмета.



Превръщане на обикновени предмети в загадки

 

Има много загадки, които могат да бъдат направени, като се използват карти за игра. Може точно определени карти да липсват или да е нужно играчите да преброят колко карти има във всеки комплект. Може да напишете различни символи върху предмети, които са многобройни, след това да накарате играчите да изберат правилните, използвайки даден механизъм или шаблон. Може също да накарате играчите да ги преброят, за да открият комбинация за отключване. Друг вариант е да накарате играчите, използвайки даден механизъм, да изберат правилните номера на предмети, които имат написани цифри върху себе си. Най-популярната техника е да накарате играчите да поставят тези предмети (напр. картите за игра) в определен ред, за да образуват някакъв код.


Алтернативни заключващи механизми

Най-често срещаните заключващи механизми са катинарите, които имат 4-цифрени или 5-буквени комбинации. Единствените по-досадни от тях са катинарите с комбинации за завъртане в различна посока. Дори да се ползват такива катинари, следва да се избягва объркването им – т.е. в момента, в който играчите са получили 4 цифри, те да имат да отключват не повече от един 4-цифрен катинар. Останалите може да са с повече или по-малко цифри, а най-добре с букви или от друг вид. Би било дразнещо за играчите да имат 4 цифри и три 4-цифрени катинара, върху които да следва да изпробват тези 4 цифри, губейки ценно време. Друг подходящ съвет е да не се ползват думи, които са близки до темата на стаята за 5-буквените кодове на катинарите. В противен случай, често загадката ще бъде хаквана от по-безцеремонните играчи (например MAGIC за магичните стаи). За да избегнете това, използвайте дума, която е по-малко очевидна.

Катинарите и ключалките са много популярни, но вече захабени като идея. Дори има ескейп стаи, които представят себе си със заявката, че в тях няма нито един катинар или ключалка. В същото време, практиката показва, че е много трудно и скъпо да се изготви проект за игра, в която няма предмети, до които играчите следва да стигнат на определен етап. Това означава, че трябва да се измисли друг начин определени предмети или информация да бъде скрита от играчите, докато дойде времето им. Ето няколко предложения, които не са обикновени ключалки, но все пак представляват механизми за заключване. Някои от тях могат да бъдат използвани единствено ако разполагате с определени познания в електрониката.


Странни катинари

При всички положения обаче, стандартните катинари с кодове са добра идея единствено ако са в умерено количество и не разполагате с особено висок бюджет за стаята си. За сметка на това ще се учудите колко извратени катинари могат да се намерят в Интернет, особено в чуждите сайтове – катинари с дати, катинари-резета, дървени катинари, такива с точки и др. Когато играчите виждат нещо за десети път, но то е в различна форма, много по-малко вероятно е то да ги подразни.

Магнитна ключалка

Това е един начин да се отвори врата врата или друг заключен обект чрез приближаването на магнит към сензор. Това е по-напреднала технология от другите идеи в този списък, но в същото време е един неособено сериозен електронен проект за някой, който си разбира от работата.

Отключване с почукване

Това е малко по-напредналата технология. Активира се чрез почукване по даден обект с точно определен ритъм, което провокира дадено действие (обикновено отключване на чекмедже или врата). Този механизъм е особено впечатляващ, тъй като цялата електроника може да бъде напълно скрита, и резултатът винаги е приятна изненада.

 

Изваждане на предмет от лабиринт

Ключ (или някакъв друг важен предмет) е скрит от очите на играчите, но те знаят, че трябва да се справят с лабиринта, за да получите достъп до предмета. Играчите трябва да проявят сръчност и концентрация като маневрират внимателно с лабиринта. Лабиринтът може да бъде монтиран хоризонтално, вертикално или да бъде подвижен, но във всички случаи загадката се решава чрез серия от накланящи движения.

 

Сглобяване на пъзели

В повечето случаи тази загадка представлява пъзел, танграм или друго съобщение, което физически е разделено на части. Играчите трябва да намерят частите, за да могат да сглобят пъзела достигайки до съобщение, изображение или някаква друга важна информация.

Ако търсите допълнителни ресурси, които да помогнат стартирането на escape room бизнес, препоръчваме да се запознаете по-отблизо със собствениците на стаи, както и да разгледате предложенията на хората, които продават ескейп стаи или елементи от стаи.